نخستین کندانسور سطحی تیتانیومی در پتروشیمی بندرامام ساخته شد.

Image

شانا_ گروه پتروشیمی: برای اولین بار در کشور دو دستگاه کندانسور سطحی تیتانیومی به کوشش متخصصان داخلی طراحی و ساخته و در شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام نصب شد.

 

به گزارش شانا، همزمان با روند رو به رشد خودکفایی و به منظور قطع وابستگی به کشورهای خارجی برای اولین بار در کشور و خاورمیانه دو دستگاه کندانسور سطحی تیتانیومی هر یک به وزن 47 تن و با مجموع ظرفیت حرارتی 138 مگاوات ساخته شده که در مقایسه با نمونه خارجی آن (حدود 6 تا 8 میلیون دلار) از صرفه اقتصادی قابل توجهی برخورداراست.



این کندانسورها در واحد الفین شرکت فرآورش پتروشیمی بندرامام به دست کارشناسان و متخصصان داخلی به منظور بالا بردن راندمان عملکرد توربین کمپرسورهای این واحد و کمک به افزایش تولید، این دستگاه ها از سوی متخصصان کار آزموده شرکت خوارزمی پتروشیمی بندرامام و بدون جابه جایی توربین های نصب شده در بالای این دو کندانسور سطحی و حذف عملیات تخریب، با استفاه از روش های مهندسی و عملیات (ریگینگ) پیچیده در فضایی بسیار محدود و در کمتر از 15 روز نصب شده است.

از ویژگی های منحصر به فردی که این پروژه را به عنوان گامی در جهت تقویت دانش طراحی و ساخت ملی برجسته  می سازد ، می توان به طراحی حرارتی و مکانیکی این نوع مبدلها برای اولین بار در داخل، ساخت مخزن از جنس تیتانیم کلد، بزرگ ترین فلنج بدنه مبدل حرارتی به شکل مستطیل ، مقاومت بالا در برابر خوردگی آب دریا،  بیش از 14 هزار متر طول جوشکاری بدنه و 1800 متر طول جوشکاری تیتانیوم است که در مقایسه با نوع قدیمی این کندانسورها که از آلیاژ مس بوده و موجب صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف انرژی شده است. 

از دیگر ویژگی های این کندانسورهای سطحی که طراحی و ساخت داخل است، مقاومت بسیار بالا در برابر سایش حاصل از ذرات آب دریا ، نفوذ ناپذیری و جلوگیری از هدررفت آب به میزان تقریبی 5 میلیارد تومان در سال ( یک میلیون و 750 هزار متر مکعب آب مقطر ) است که موجب متمایز شدن این تجهیزات در مقایسه با نمونه قبلی آن می شود.

به گزارش شانا، مجتمع پتروشیمی بندر امام دارای 5 شرکت تابعه فرآورش ، بسپاران ، کیمیا ، آب نیرو و خوارزمی است که با تولید 30 نوع فرآورده شیمیایی و پتروشیمیایی سهم مهمی را در تولید و صادرات پتروشیمی به بازارهای خارجی و داخلی دارد.